När Inbound Marketing togs upp på ett ledningsmöte på Klinger i Sverige första gången 2019 väcktes ett intresse för det kunskapsgenerösa sättet att marknadsföra sig på. Klinger, en världsledande leverantör av lösningar inom tätningar, vätskereglering och nivåmätning var tidigare mer bekanta med mer traditionell marknadsföring, men började se möjligheterna med inbound som strategi.
– Det första vi kopplade Inbound Marketing till var B2C. Hur man själv som privatperson blivit hjälpt av inbound-tänket i sina egna köp. Vi på Klinger säljer ju traditionella industriella produkter till företag men kunde ändå se att Inbound Marketing även kunde gynna oss, förklarar Johan Schnürer, Affärsområdeschef på Klinger.
– Det var när vi kom fram till exakt vad det var vi ville ha som det blev enklare att hitta en partner. Vi kom i kontakt med Smarkit Agency när vi gjorde egen research. De kändes som en flexibel partner som lyssnade på vad vi ville som kund, säger Malin Kahn, Business Controller på Klinger.
Smarkit Agency levererade:
• 5 x artiklar
• 1 x guide
• 1 x checklista
• Ca 14 x organiska inlägg på LinkedIn
• LinkedIn annonser
• Google Ads
• Outreach mail
• Nurturing mail
Resultat:
• 1 230 visningar av kampanjens landningssida
• 72 nedladdningar av kampanjens guide
• 13 st kvalificerade leads
– Vi ville få så mycket input som möjligt på de delar inom inbound som vi hade mindre kunskap om, men även någon som lyssnade på vad vi ville och vilka vi var som kund. Vi gick mycket på de personliga mötena med Smarkit Agency och känslan vi fick av att samarbeta med dem. Det är viktigt med personerna bakom, speciellt om man ska jobba med dem som en partner under en längre tid. Det var viktigt att vi fick det personliga att fungera, säger Johan.
– Vi var ganska klara med vad vi ville göra med kampanjen och utefter det satte Smarkit Agency upp ett konkret förslag. Annonser, antal artiklar och sociala medie-inlägg har vi jobbat fram tillsammans under resan. Vi hade bra koll på vad vi var ute efter så det gjorde det enklare att verkligen komma igång snabbt och effektivt, säger Malin.
Bild från Klinger Sveriges kampanj som illustrerar att PTFE-packningar har en tendens att krypa redan vid lågt tryck och temperatur.
– Smarkit Agency ledde projektet både internt och externt. De styrde oss i vad vi behövde hinna med totalt sett, men såg även till att olika delar i projektet levererades i tid. Det är mycket som kan göra att tiden rinner iväg om man inte håller deadlines längs vägen. Den strukturen var vi tydliga med att vi ville ha och den fick vi verkligen, säger Johan.
– Alla kampanjer vi har gjort hittills har varit i varumärkesbyggande syfte, men självklart har vi också velat få in fler kontakter och fler konverteringar. Vi ville dela med oss av kunskap till våra nuvarande och potentiella kunder. Framförallt för att skapa förtroende, men också för att förhoppningsvis utöka partnerskapet, säger Johan.
– Vi fick väldigt mycket Brand Awareness och vi fick mycket bra sessions på hemsidan, det dubblades under just den perioden då vi körde kampanjen. Vi skapade också många nya kontakter som vi inte hade tidigare, även hos befintliga kunder, säger Johan.
– Vi har lyssnat mycket på Smarkit Agency’s podd (Smarketingpodden) där de pratar om Smarketing, samarbetet mellan Sälj och Marknad. Det är verkligen jättebra att Smarkit Agency är så fokuserade på det tänket, då vi hade samma inställning. Det är superviktigt och det behövs verkligen ett tight samarbete, säger Malin.
– Det fanns absolut en glädje i samarbetet, vi har inte haft någon friktion över huvud taget utan vi har bara haft kul. Det har känts som att vi har tyckt lika. Alla från Smarkit Agency har varit drivna i det de gör på jobbet. De är kunniga och engagerade, säger Johan.
– Smarkit Agency är verkligen experterna, det är ju så. Vi har fått förtroende för Smarkit Agency och skulle absolut rekommendera dem till andra bolag, säger Malin.
– Vi är väldigt nöjda, det måste vi verkligen säga. Och vi är nog rätt kräsna ändå när det gäller partner. Allt ifrån kunskapen till processen och engagemanget har känts hundraprocentigt, säger Johan.
1. Tydliggör målet
Läs på om Inbound Marketing och Smarketing. Sätt er in i det ni vill göra, kom fram till exakt vad ni vill åstadkomma och hur ni vill åstadkomma det.
2. Inventera interna resurser
3. Sätt struktur kring vem som gör vad och hur mycket tid ni har. Se över hur mycket ni kan lämna över. En kampanj tar tid internt även om man outsourcar det operativa arbetet. Ni sitter på den tekniska kunskapen så det är inte bara att korrekturläsa, utan ni ska komma fram till vilken information som är intressant för kunden och vad som ska vara med.
4. Hitta en bra partner
5. Var kräsen när ni väljer partner. Det är superviktigt att det är någon som har kompetensen och struktur, kan projektleda ordentligt samt följer upp resultatet tillsammans med er. Annars kan det bli flummigt och ingenting blir av det.